torsdag 19 mars 2009

USA's statsskuld större än hela världens samlade BNP?

Idag blev jag medveten om en cool grej när jag pysslade med mina aktieaffärer på en aktiesimulator (KaChing) på Facebook. En kille där skrev att USA's statsskuld är större än hela världens samlade bruttonationalprodukt.

Jag kollar upp fakta.

USA's statsskuld just nu uppgår till:
11 042 553 971 450 USD.
Världens samlade BNP för år 2008 uppgår till:
70 650 000 000 000 USD.
Nåväl. USA's statsskuld är i alla fall runt 15 % av världens samlade BNP.

Som jämförelse är Sveriges statsskuld runt 149 200 000 000 USD vilket är blott en promille av USA's statsskuld om jag inte har blivit helt förvirrad av alla nollor. Så här stora tal går inte att föreställa sig. Det svindlar för ögonen av att ens försöka föreställa sig dessa enorma summor.

Min egen studieskuld uppgår till den beskedliga struntsumman
39 692 USD. Det är bara kaffepengar eller dricks sett till den internationella ekonomin. ;-)

1 kommentar:

rosy123 sa...

Congratulations to all those who ensure the smooth running of this magnificent blog !!

Voyance en ligne gratuite et rapide

 
bloggping
View My Stats
Creeper