lördag 4 oktober 2008

House Debate

Igår följde jag på CNN debatten i representantshuset angående det som i folkmun kallas för ”bailout”.

Den heter annars H.R. 1424, Emergency Economic Stabilization Act of 2008 (EESA), och alla typ 451 sidor som den omfattar kan hittas på representantshuset hemsida. http://www.house.gov/

Debatten var lagom intressant att följa. Innehållsmässigt var den samma slags retorik och tyckande som nog allt politiskt snack är, men själva formen för debatten blev jag tametusan kär i!!! Vilken ordning!

Speaker of the House (talman Nancy Pelosi) höll järnkoll på vem som skulle debattera och vem som skulle replikera.

(blablabla)
Talman: The gentleman from Massachusetts is recognized for 2 minutes.

Ledamoten från Massachusetts: Madam Speaker! ...blablabla... (i två minuter) I yield back.
Talman: The gentleman yields back. The gentleman från California is recognized for 2 minutes.
Ledamoten från California: Madam Speaker! ...blablabla... (i två minuter) I yield back.
(blablabla)

Och sen om nån av talmannen addresserad ledamot ville låta nån annan ledamot snacka, så bara:

Talman: The gentleman from Florida is recognized for 2 minutes.
Ledamot: Madam Speaker! blablabla...I yield 1 minute to the gentleman from Ohio mr (namn)”.
Ledamot från Ohio: Madam Speaker! I thank the gentleman for yielding...blablabla...

Ungefär så då. Delstaterna är bara exempel. Detta är ej en transkription av debatten. Jag visar bara typexempel på fraser de använde. Det superkorrekta förfarandet där i representantshuset.

Sen kan man jämföra med hur det går till i det brittiska parlamentet! :-)
Brown vs. Cameron during Queen’s Speech debate

Det brittiska parlamentet är charmigt på sitt sätt. Engelskt humör och retoriska slag under bältet ackompanjerat av ledamoternas ivriga hejande eller bu-rop. Jag föredrar kongressens modell framför detta. Mitt huvud skulle sprängas om jag var tvungen att debattera flera timmar i ett sånt klimat som det brittiska underhuset med ständig tjafs och larm.

3 kommentarer:

Daniel sa...

Du har fel på kolumnbredden nånstans eftersom den radbryter hela inlägget ner under underkanten på vänstermenyn.

Daniel sa...

Det syns inte i explorer men felet är där och syns i firefox. Du har alltså postat något som är bredare än max tillåtna bredd för bloggposterna. Alternativt är det något i din vänstermeny som är för brett.

Mikah sa...

Jepps, felet syntes inte omedelbart med IE, men efter ett tag när jag höll på att pilla med det, så förstod jag. Nu har jag fixat en helt ny design.

 
bloggping
View My Stats
Creeper