måndag 6 oktober 2008

Vitlök och Signalsubstanser

Jag har nyss ätit veckans dos av vitlök. Jag hackade en halv vitlök på fem klyftor och hällde det i ett glas med filmjölk. Redan när jag visste att jag skulle hacka en vitlök och äta den, uppfylldes jag av en slags euforisk, förväntansfylld känsla.

Är jag en konstig person, som äter rå vitlök med filmjölk och känner en slags eufori över det? Och är jag den ende i hela Sverige eller världen som är sån? Och vadan denna euforiska känsla?

Den 4 september skrev jag ett inlägg om vad vitlök innehåller, med data från USDA National Nutrient Database for Standard Reference. Redan då konstaterade jag att vitlök innehåller signalsubstanser, som Tryptofan, Asparaginsyra, Glutaminsyra och Glysin.

Signalsubstanser är molekyler som förmedlar nervsignaler mellan nervceller. Signalsubstanser är därmed viktiga för alla våra kognitiva processer. Vi tänker, känner, upplever och minns. Allt tack vare signalsubstanserna. Obalans bland signalsubstanserna orsakar depressioner, neuroser och psykoser.

Att det finns många signalsubstanser i Vitlök, måste ha nåt med detta att göra? Min hypotes är att signalsubstanserna i Vitlök, gör mig gladare och mer energisk.

Jag hade först tänkt fortsätta ett längre blogginlägg om hela min personliga situation, där jag nämner varför saker blev som de blev (nu blir ni nyfikna va?), och ev. uppkomst p.g.a. depression, och ev. slut på lidandet tack vare regelbundet intag av Vitlök (sedan den 22 november 2007), ja, en veritabel självmedicinering, men fåordighet är min grej. Jag väljer istället avsluta detta inlägg med en mening:

Vill man bli lycklig, som jag, så skall man äta vitlök!
:-) :-) :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tryptofan och serotonin, min vän :-)

Anonym sa...

Förresten så hällde jag precis upp några matskedar linfröolja och doppade bröd i det och åt. Det ska vara rena hälsomedlet.
Här hittade jag nåt:
http://www.umm.edu/altmed/articles/flaxseed-oil-000304.htm

Den här killen ska tydligen hålla på med ett eget experiment om att linfröolja kan skärpa ens intellekt:
(inte helt vetenskapligt, men ändå, jag har inte läst på sidan, såg bara länken:)
http://www.blog.sethroberts.net/

Mikah sa...

Åhå! Linfrö innehåller en massa Omega-3!
Jag råkar ha en massa linfrö hemma för tillfället. Kan väl testa. :-)

Metic sa...

Tja,, Fan vad gött!
Min kompis tror/vet att jag inbillar mig att vitlök skulle ha någon effekt på mig (det är inte vetenskapligt undersökt). Han menar att varje gång jag får en effekt/känsla av vitlök så är det egentligen något annat som har påverkat mig...
Jag får mycket energi av vitlök och kan som du säger få euforiska känslor. Men jag kan även bara bli rastlös och få svårt att somna och till och med hamna i ett psykos liknande tillstånd.

min hotmail: david_ha89@hotmail.com

 
bloggping
View My Stats
Creeper