tisdag 16 september 2008

1RXS J160929.1-210524

Jag läste att man fotat en intressant, förmodad exoplanet på Aftonbladet först, och sen gick jag direkt till space.com. Var hittar man RA och DECL för denna?

1RXS i beteckningen anger att stjärnan finnes i The ROSAT All-Sky Survey Bright Source Catalogue . Men, jag pallar ej ladda ned flera megabytes FTP-filer, så då hoppas jag på att Wikipedia skall leverera istället. :-D

Polska Wikipedia levererar mig en länk till SIMBAD . Smiska mig blå, men jag ser att denna ROSAT-katalogiserade stjärna även finns i andra kataloger under andra beteckningar.

Stjärnan är känd även under "namnen" GSC 06213-01358 och 2MASS J16093030-2104589 samt [PZ99] J160930.3-210459 . :-)

Okej, så allt som allt, var finns denna stjärna?

Om jag kan tolka SIMBAD rätt, så skall stjärnan finnas vid RA & DECL:
16 09 30.3 -21 04 58

Nu går jag in på wikisky.org och klistrar in koordinaterna.

Sen hamnar jag HÄR . Det är en genererad länk till koordinaterna på Wikisky-kartan.

Jag vet förstås att det är omöjligt för en vanlig, dödlig amatör att få syn på stjärnan, men det känns på något plan skönt att veta ungefär VAR den finns på himlen. Den finnes ungefär vid en punkt mellan Beta Scorpii (Acrab) och Delta Scorpii (Dschubba).

Tja, titta riktning SW vid 20-snåret extremt nära horisonten. Ni ser ej stjärnan med det långa sifferbeteckningen som namn, men ni ser Skorpionen.

Inga kommentarer:

 
bloggping
View My Stats
Creeper