lördag 20 september 2008

Haumea

Säg "aloha" till den nya dvärgplaneten Haumea . Ett litet, avlångt klot av is någonstans i det eviga mörkret bortom Neptunus. Född efter en kollision mellan större himlakroppar någon gång under solsystemets 4,5 miljarder år långa historia.

I min bloggs anda skall jag ta reda på var någonstans på himlen man finner den, alltså, vi skall ta reda på dess RA och DEC.

Jag går in på AstDyS sajt och letar upp objekt (136108) 2003EL61 vilket är vad Haumea "hette" innan. Jag går sedan in under ephemerides och får reda på att Haumea befinner sig just nu på RA och DEC: 13 35 34.670 +18 49 38.40 .

Därefter går jag in på Wikisky och klistrar in koordinaterna. Vi hittar Haumea HÄR.

Det är en punkt mellan Bootes och Coma Berenices. Men glöm bort att se dvärgplaneten med blotta ögat eller amatörkikare, då den befinner sig 51 AU från solen, av vad jag uttyda av informationen i AstDyS efemerider. Men, det känns väl i alla fall skönt att VETA var den befinner sig, även om man inte kan se den? Jag älskar kunskap.

PS: Enligt det tropiska hussystemet med 30 graders "lika hus"-system som baseras på att vårddagjämningen är grad noll i Aries, befinner sig Haumea i 14 Libra 35' . Den 7 oktober när ni går upp på morgonen, kan ni nördskryta för omgivningen och säga "att just nu är solen i konjunktion med Haumea". Astro.com är ett behändigt verktyg för att luska fram planeters positioner i det tropiska hussystemet.

Inga kommentarer:

 
bloggping
View My Stats
Creeper