måndag 8 september 2008

Sex Sex Sex!

Under mina språkstudier slås jag ibland av hur lika språk är. Dessutom språk som till synes inte är besläktade med varandra. Ett sådant ord som är likt i så vitt skilda språk är talet ”sex” i indoeuropeiska och semitiska språk.

Vi kan ta en bibelvers och jämföra med. En klassiker:

Upp 13:18 Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666.

Det blir följande på grekiska och latin och det blir följande på hebreiska och maltesiska. Min transkription för hebreiska. Jag använder mig av ett maltesiskt exempel för att det är lättast tillgängligt för den som inte kan läsa arabiska flytande (så flytande som de vill - ännu).

Hebreiska:
bazeh hahakmah, mi asher-lo tavunah, yechasev mispar hachayyah, ki mispar ben-adam hu, umisparo shesh meot weshishim washesh.

Maltesiska (arabiska):
Hawn qiegħed l-għerf: min għandu moħħu, ħa jobsor x’inhu n-numru tal-Bhima, għax numru ta’ bniedem hu. U n-numru tagħha hu sitt mija u sitta u sittin.

Till syvende och sist kan vi ställa upp en lista på det vi skall undersöka.

”666”
Hebreiska: shesh meot weshishim washesh
Maltesiska (Arabiska): sitt mija u sitta u sittin
Grekiska: hexakosioi hexekonta hex
Latin: sexcenti sexaginta sex

Notera likheten mellan talet ”sex” i de vitt skilda språken.

Fast kanske är talet ”sex” mer likt i protospråken. Vad heter ”sex” på protoindoeuropeiska och protosemitiska? Jag har bra litteratur vad gäller protoindoeuropeiska, men vad gäller protosemitiska är jag hänvisad till att ställa upp en lista på vad talet "sex" heter i ett par-tre semitiska språk.

"sex"
PROTO INDOEUROPEISKA
*(s)uéks

PROTOSEMITISKA
Hebreiska shesh (mask.) shishah (fem.)
Akkadiska sessum (mask.) sedistum (fem.).
Arabiska sittun (mask.) sittatun (fem.)

Det låter väl hyfsat lika? Jag går sedan vidare till The Encyclopedia of Indo-European Culture för att studera saken vidare, och där hittar jag intressant nog en eventuell förklaring till varför ordet för talet "sex" i indoeuropeiska och semitiska språk är så lika:

Citat sida 402.

”The Range of the IE forms may suggest independent borrowings rather than an inherited numeral. One might recall here words for ”six” in East Semitic Akkadian, if not Egyptian s’rs’w beside s’i’s`w.”

Så, ordet för talet "sex" i indoeuropeiska KAN vara ett lånord från något semitiskt språk?

Inga kommentarer:

 
bloggping
View My Stats
Creeper