måndag 15 september 2008

Det finska språkets baltiska influenser

På litauiska Wikipedia har jag hittat en intressant artikel om det finska språket. Finska är ju mitt modersmål och jag slukar böcker och artiklar om språkets historia och etymologier. Av vad jag kan uttyda från den litauiska Wikipedia artikeln, består det finska ordförrådet till 11 % av baltiska ord. Det är intressant. Denna siffra kan, enligt mig, jämföras med siffror från en studie som visar att det engelska ordförrådet består av till 15 % latinska ord (English vocabulary). Man kan nog spekulera i att baltiska språk har varit en liknande influens för de östersjöfinska språken, som Latin har varit för engelska, t.ex. för ord kring teknologi.
Här nedan följer en lista över baltiska ord i finska, som jag tagit från den litauiska Wikipedia artikeln. Jag har lagt till en översättning av orden till engelska.
---Lista över ord ---
finska (litauiska) "engelska"
laiva (laivas) "boat"
keli (kelias) "weather"
silta (tiltas) "bridge"
ratas (ratas) "wheel"
pirtti (pirtis) Finnish "small house" Lithuanian "Sauna"
seina (siena) "wall"
reki (rogės) "sleigh"
terva (derva) "tar"
paimen (piemuo) "shepherd"
tarha (daržas) "garden"
jyvä (javai) "grain"
herne (žirnis) "pea"
ruis (rugys) "rye"
vaha (vaškas) "wax"
vuota (oda) "hide, pelt"
hihna (šikšna) "strap"
porsas (paršas) "pig"
oinas (avinas) "ram"
vuohi (ožys) "goat"
metsä (giria, medžiai) "forest"
kirves (kirvis) "axe"
Perkele (Šėtonas, Perkūnas) "Baltic god of thunder"
keltainen (geltonas) "yellow"
herhiläinen (širšė) "hornet"
lohi (lašisa) "salmon"
sisar (sesuo) "sister"
tytär (duktė) "daughter"
harmaa (širmas) "gray"
------
I princip visar detta urval av ord på att finska har lånat en massa ord för jordbruksteknologi. Vad visar det på för relation mellan de finska stammarna och baltiska stammarna? Månne introducerade de baltiska stammarna jordbruksteknologi för den i trakterna boende östersjöfinska urbefolkningen vid tiden någon gång efter den indoeuropeiska kolonisationen av Europa under Neolitikum och framåt. Vi kan föreställa oss att balterna vandrade in i Baltikum som boskapsskötande jordbrukare från den ukrainska stäppen, med boskap och vagnar, ungefär som den moderna europeiska kolonisationen av Nordamerika och Sydafrika. Trekkers i långa kolonner genom vildmarken. Och urfinnarna skulle då liknas vid bushmen. :-)
Fast balterna och finnarna gifte sig uppenbarligen med varandra (sisar, tytär), istället för att slakta varandra. Här kan vi börja spekulera kring vad genetiken har att säga om det, men den diskussionen lämnar jag till ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

 
bloggping
View My Stats
Creeper